Majesty

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
  • default color
  • black color
Home Revista Semnificatii Articole Pacat si pietre…

Pacat si pietre…

Cu cativa ani in urma, cand a inceput seria de dezvaluiri ale abuzurilor sexual comise in biserica catolica, de catre liderii religiosi, ne-am spus, cu aroganta plina de indreptatire a celor care “cunosc adevarul”: este un semn al sfarsitului! Si am continuat cu asiduu sa demarcam teritoriul nostru spiritual, denuntand orice incercari de colaborare intre grupuri de religii diferite ca… ecumenism. In traducere libera, apostazie… tradare… cadere! Am continuat sa operam cu aceleasi mecanisme de gandire dihotomica – noi si lumea! Care… noi? Si care… lume?

In ultimele luni, un alt semn al sfarsitului populeaza spatiul unui dialog prea familiar: abuzul sexual  intre sfintii Laodiceii. Hmmm… nu tocmai imaginea pe care ne-o creasem, pentru zilele din urma, nu-i asa? Dar pana la urma uite ca si sfintii sunt oameni, si separarile artificiale in oi si capre nu prea functioneaza (desi dreapta devine mai dreapta, si stanga… prea liberala pentru gustul nostru).  Si in acest teritoriu, necercetat pana acum de noi, ne lovim de sute de intrebari: sunt victimele, victime? Nu suntem pana la urma cu totii victimele pacatului? Si al cui e pacatul, de fapt (nu Dumnezeu a creat sarpele?) Cum ramane cu iertarea? Si biserica… ce ne facem, daca isi pierde statutul de ramasita?! Si cea mai mare intrebare dintre toate: Cine e, domnilor, de vina? Ca sa stim cu cine dam de pamant, sau pe cine… aruncam sub tren (permisa-mi fie parafrazarea unui titlu cat se poate de graitor!).
Dar dincolo de toata polemica, si toata risipa de cuvinte si expresii stilistice, este necesar sa lamurim unele aspecte importante legate de abuzul sexual, si responsabilitatea bisericii in astfel de cazuri.

Abuzul sexual este, intr-adevar, o “crima a puterii”. Desi, cei ce o comit, sunt cel mai adesea oameni care se simt neputinciosi, nu se simt validati de semenii lor, si lupta cu tot felul de incertitudini cu privire la imaginea lor, statutul lor social, pozitia in societate. Si tocmai de aceea aleg sa isi defineasca propriul lor teritoriu, propria zona de control – prin violarea unor relatii de incredere, si prin stabilirea unor atasamente viciate, disfunctionale, bazate pe vulnerabilitatea si dependenta de el/ea a victimei/partii abuzate.  Putem cu siguranta vorbi de factori care contribuie la "facerea" unui agresor sexual:  cei mai  multi sunt victime, la randul lor: victimele unor sisteme opresive, in care sexualitatea este o povara, o rusine, sau un blestem. Victimele unor structuri familiar disfunctionale, in care abuzul, in toate formele lui (fizic, psihologic/emotional, sexual, spiritual) devine norma, comportament firesc . Victimele unor institutii care promoveaza agresivitatea, puterea, violenta ca mechanism de control social. Dar dincolo de toate aceste justificari cauzale, corecte de altfel, agresorul  a comis acte ce nu pot fi scuzate, sau negate, ci trebuie confruntate direct si fara echivoc.

Ajunsi la momentul confruntarii:  Vinovatii sunt multi. Iar cei mai vinovati nu sunt de obicei gata sa-si assume responsabilitatea faptelor comise. Dar trebuie spus ca atunci cand vorbim de abuz sexual, suntem datori sa acordam credibilitate absoluta victimelor. Si chiar in contextul unei marturisiri, iertarea responsabila implica consecinte clare pentru faptele comise.

Unul dintre aspectele cele mai relevante care permeeaza polemica asupra abuzului sexual este invinovatirea victimei. Cand omul devine vulnerabil, este mult mai usor sa plasam responsabilitatea actelor reprobabile asupra sa, decat sa punem in discutie sisteme de prea mult timp disfunctionale, biserica fiind unul dintre ele…

Asumarea responsabilitatii insa este necesara la toate nivelele: de la VF (care, prin marturisirea sa a facut, intr-o oarecare masura un prim pas), pana la toti ceilalti lideri spirituali, care ar fi trebuit sa vegheze ca sa nu se ajunga pana aici: prezbiteri, pastori de tineret, pastori, educatori, noi toti care ar fi trebuit sa vorbim pe sleau despre sexualitate si abuz, despre riscurile pe care anumite contexte sociale le creaza, despre incredere, si responsabilitate, despre spiritualitate toxica si fariseismul vatamator al unor ore de tineret...

Numai cand ne vom asuma aceasta responsabilitate, pe deplin, vom putea incepe sa discutam despre iertare, sa invatam incetul cu incetul sa iertam, sa ne iertam, si sa regandim biserica, ca pe o cetate de scapare, ca pe un adapost, in care cei slabi sunt ocrotiti, iar cei tari isi asuma slabiciunea aproapelui lor! Biserica aceea cu usi mereu deschise, nu pentru sfintii care isi poarta predicile cu ei, ci pentru cei mai vulnerabili, cei care au nevoie de acceptare, de dragoste, de iertare! Schimbarea sistemica nu este usoara, pentru ca ataca centrele de putere – si puterea este unul dintre cele mai addictive droguri! De aceea rezistenta la schimbare va fi cu atat mai puternica, adesea “in numele Domnului”! Insa de o schimbare ca aceasta avem nevoie, pentru a redescoperi sensul scriptic al bisericii, al comunitatii, al familiei. Nu de pietre avem nevoie… nici de trenuri… ci de o perceptive de sine responsabila si autocritica, si de o reconstruire a acelor adevaruri care unesc, in dragoste.

Marciana Popescu, Martie 2009 - Majesty.ro
Comments (8)Add Comment
genial
written by gelu, 16 martie, 2009
Superb articolul, minunat ultimul paragraf! Felicitari!
...
written by mira, 16 martie, 2009
corect. cum poti vindeca/reconstrui ceva perfect? cum poti sa ajuti comunitatea daca lipsesc consilierii "lumesti" specializati in relatii de cuplu, abuz, casatorie, cand copiii nu au un cod de descifrare al unui comportament abuziv iar biserica nu are capacitatea sa restructureze disfunctionalitati?
am avut intentia sa particip la o mare evanghelizare pentru tineri cu david gates insa programul a fost asa de incarcat si lung incat cel mai mic membru al familiei a preferat parcul. intorcandu-ne sa ne recuperam si "tinerii"-ceilalti membrii ai familiei- am constat ca treptele marii biserici erau pline de.... "tineri" si biserica plina de ...."copti". oare pentru cine a fost conceput programul?
...
written by nelu, 17 martie, 2009
Din nefericire biserica adventista este victima ideologiei comuniste intretesuta cu influenta ortodoxiei rusesti. Nivelul de cultura in randul enoriasilor, fie ca recunoastem sau nu, este foarte scazut, iar unii lideri religiosi speculeaza cu aceasta. Carentele educationale incep sa-si spuna cuvantul intr-o nuanta foarte sumbra. Este foarte important sa fie repetata definitia abuzului sexual si diversele manifestari de abuzu si hartuire sexuala. Pentru anumiti lideri religiosi abuz sexual este atunci cand un barbat din biserica supune la atingeri intime o femeie din biserica si a fost vazut. Gandire ingusta, dar foarte comuna.Cine trebuie sa educe pe cine? Ce ne facem daca cei ce au obligatia sa educe trebuie mai intai educat ei?
...
written by nicolae, 18 martie, 2009
calomniati calomniati - tot va ramane ceva spunea Machiaveli. adica daca dr.popescu si dr.isaia scriu ca toate lumea sa citeasca ce rele a facut incrimniatul v.f. probabil stiu ele ce stiu.s i chiar daca nu stiu, au actvitate si motiv ca sa scrie din auzite... scrii despre marturisire si apoi analizezi si dai sfaturi... ti a marturisit ceva? de ce ii pomenesti numele prin initiale adica tot aia fara sa intelegi ce se intampla? ddoar ca sa ai subiect de analiza psihologica? ar trebui sa ii telefonezi ca e acum inapoi la el acasa aici in romania cu geanta de carti pe umar cum a facut de zeci de ani chiar daca fratii s au grabit sa l de afara din rindul sfintilor si sa il intrebi personal.
...
written by richi, 18 martie, 2009
neica nicolae,a spune ceva adevarat despre cineva nu inseamna calomnie........a spune ceva neadevarat inseamna calomnie.Faptul ca v.f." umbla cu geanta de carti pe umar cum a facut zeci de ani ",nu inseamna ca totul este rezolvat.Nu mi sa parut ca fratii s-ar fi grabit sa-l dea afara.......probabil daca ar fi facut aceasta cand trebuia ,acum nu s-ar fi discutat atata pe acest subiect.Cred deasemeni ca fr. v.f. este destul de matur ca sa continue lucrarea pe care a facut-o o viata si sper ca cei afectati sa fie destul de maturi ca sa reuseasca sa depaseasca aceste traume.
...
written by Marciana Popescu, 18 martie, 2009
Imi cer iertare pentru folosirea unor initiale, care de altfel au fost prezentate in articole si declaratii mai mult sau mai putin oficiale... Aveti dreptate - mie nu mi-a marturisit nimeni nimic - dar toata aceasta discutie in spatiul public se petrece de ceva vreme... Si cu-adevarat, nu este cel mai bun forum de discutie.
Dincolo de toate astea, cele scrise de mine urmaresc doar sa clarifice anumite aspecte legate de abuz, vinovatie, responsabilitate, rolul bisericii si rolul nostru, al fiecaruia.
...
written by GEORGE CARAIVAN, 31 iulie, 2009
Puteti sa definiti pacatul cum doriti ,dar prin consecintele lui ,imediate si vesnice ,pacatul este INSPAIMANTATOR.
Nici pacatul si nici pacatosul nu pot fi ucisi cu pietre fiindca sursa rauluie satan iar ,. Cetatea noastra e facuta tandari si cum pot numi altfel BISERICA daca ELITELE, conducatorii insisi astazi sunt alesi dintre HOMOSEXUALI SI LESBIENE?
Cred ca si tacerea BISERICII ADVENTISTE si neo -adventiste este un raspuns(de lasi )cred ca aici face foarte bine sens afirmatia lui ISUS FRICOSII nu vor fi alesi pentru viata vesnica (si bine ca se duc). ce este de facut ? Cine stie sa moara va sti si sa traiasca IESITI DIN CETATE SI STRIGATI ca lumea sa se intoarca la ISUS nu la dumnezeii lor de ceara Geo Caraivan 15 ani de UMPLETI VIDUL
...
written by GEORGE CARAIVAN, 31 iulie, 2009
si ferice de cei ce STRGA ,suspina si gem din cauza..........MEA si sa nu uitam sau sa neglijam aprecierea si cinstirea tuturor ce PREDICA pe ISUS si VENIREA LUI. dela ultimul servitor pana la marii organizatori si ficaruia dupa darul care ia fost dat de DUHUL SFANT

Write comment
smaller | bigger

busy
 
Doneaza

In obiectiv

credinta
COPIII RUSINII

Majesty Toolbar

Majesty Toolbar

MajestyRSS

MajestyRSS

Acum ascultati:

Majesty Tv

Oameni si Perspective - cu Marius Stanescu

Altar de Seara - cu Petre Danci

Oxigen - cu Edi Constantinescu

Vrei sa fii editor

Sample image

Dacă vrei să fii, mai mult decât consumator, trimite la adresa contact(At)majesty.ro. o selectie de lucrări (poezie sau proza scurtă), o fotografie, şi câteva date biografice.

Noi vom prezenta prin câteva observaţii critice pachetul propus de tine şi vom mai acoperi astfel cu frumos nişte gropi din sufletele celor ce caută mai adânc.