Majesty

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
  • default color
  • black color

Nu omul, ci EL...

G. E. LessingG.E. Lessing a facut o afirmatie care a ramas celebra: Cea mai nobila preocupare a omului e omul. Este adevarat acest lucru? Oare ce l-a determinat pe G.E. Lessing sa ajunga la aceasta concluzie?

Daca veti citi definitia iluminismului din Enciclopedia de Filosofie si Stiinte umane veti descoperi o afirmatie asemanatoare, de data aceasta apartinand lui Alexander Pope: The proper study of mankind is man ( cel mai bun studiu al omului e omul). Aceasta impreuna cu afirmatia lui G.E. Lessing contin o expresie vie a sentimentului fundamental care a caracterizat epoca iluminista.


Afirmatiile de mai sus le putem intelege doar daca le privim in context. G.E. Lessing a fost de nationalitate germana si una din figurile importante ale iluminismului, curentul de gandire care a influentat intreaga societate a secolului al XVIII-lea. Motto-ul iluministilor era: Aveti curajul de a va folosi propriul simt al ratiunii (Immanuel Kant). Omul secolului XVIII era fascinat de propria persoana si de ceea ce putea realiza prin propriile puteri.

La origine iluminismul este o miscare pozitiva deoarece s-a revoltat impotriva abuzurilor bisericii corupte care dorea sa tina mintea oamenilor intr-o stare de inferioritate. Atitudinea clerului, care interzicea citirea bibliei, era de genul nu ganditi, ci credeti, ceea ce insemna evident limitarea libertatii. Ori iluminismul asta a intentionat, sa redea oamenilor libertatea de gandire.

Insa ceea ce a urmat nu mai poate prezenta iluminismul intr-o lumina pozitiva. Accentul prea mare pus pe ratiune l-a facut pe om sa interpreteze viata din punct de vedere materialist si sa separe problemele culturii si ale stiintei de cele religioase. Evenimentele stiintifice si intelectuale care au avut loc in secolul XVII (descoperirile lui Isaac Newton, motorul cu aburi al lui James Watt) au promovat credinta in legile naturale si in ordinea universala, precum si in capacitatea ratiunii umane de a se guverna singura, independent de Dumnezeu.

Omul secolului XVIII, convins ca prin munca si cultura se poate perfectiona pe el si societatea in care traieste, devine preocupat exclusiv de propria persoana si de ceea ce poate realiza el singur. In locul lui Dumnezeu, in centru este pus OMUL. Treptat aceasta ideologie va pregati Marea Revolutie Franceza din 1789, cand oamenii Il vor elimina pe Dumnezeu din societate pentru ca de acum calauza vietii lor este ratiunea. Fericirea si Utilitatea sunt termenii cheie ai acestei epoci in care omenirea a cunoscut un progres incredibil din punct de vedere al civilizatiei industriale.

Din pacate, ocupandu-se doar de realitatea imediata si de propria persoana, problemele metafizice sunt neglijate si Dumnezeu este eliminat din viata omului. Consecintele acestei noi filozofii de viata au fost tragice si au convins inca o data omenirea ca cea mai nobila preocupare a omului nu este in niciun caz OMUL, ci Dumnezeu.

Despre consecinte vom vorbi data viitoare. Pe curand..

 

 

Dan Toma - Majesty.ro

Comments (0)Add Comment

Write comment
smaller | bigger

busy
 
Doneaza

In obiectiv

credinta
COPIII RUSINII

Majesty Toolbar

Majesty Toolbar

MajestyRSS

MajestyRSS

Acum ascultati:

Majesty Tv

Oameni si Perspective - cu Marius Stanescu

Altar de Seara - cu Petre Danci

Oxigen - cu Edi Constantinescu

Login