Majesty

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
  • default color
  • black color
Home Stiri Religie Un Crăciun cu sens

Un Crăciun cu sens

Risipa financiară și extravaganța nu sunt niciodată atât de stridente ca în preajma Crăciunului. Realitatea contrastează cu tradiția unei sărbători a căldurii sufletești, a generozității și a solidarității creștine.
Crăciunul este o cheltuială financiară și, în același timp, o cheltuială sufletească. Şi în vremuri de criză chiar, sezonul cheltuielilor durează mai mult decât sărbătoarea propriu-zisă.

Aproximativ 20% dintre vânzările retailerilor din Statele Unite1 sunt înregistrate de Crăciun. Poate că economic cel puțin, știrea aceasta ar fi pozitivă, dacă nu s-ar preciza și că la final de an 14% dintre americani au rate neachitate de la Crăciunul trecut. Capcana cheltuielilor îi prinde și pe alții, nu doar pe americani. Grupul de consultanță Capgemini estima în toamna acestui an că englezii vor cheltui doar online 6,4 miliarde de lire2 pentru cumpărăturile de sărbători. Volumul vânzărilor prin Internet va crește Crăciunul acesta cu 16% față de anul trecut.

Industria online confirmă creșterea și semnalează un nou curent: devansarea perioadei de cumpărături. Potrivit unui comunicat de presă emis de GiftsGuideUK.com3, 1 din 4 clienți ai magazinului au început cumpărăturile de Crăciun încă din luna noiembrie. Peste 75% dintre aceștia au explicat decizia de a cumpăra devreme motivând că au vrut să prindă reducerile de început de sezon (early-bird).

Crăciunul rămâne perioada celor mai febrile vânzări, deși economiștii recunosc efectul recesiunii asupra vânzărilor de sărbători. O analiză Deloitte4 relevă că, începând cu anul 2008, cheltuielile generale de Crăciun au intrat pe o pantă descendentă, ajungând la un nivel cu până la 30% mai scăzut față de anul de referință. Conform estimărilor Deloitte, în 2010 oamenii vor cheltui cu 10% mai puțin decât în 2009.
Sărbători de lux

Ofertele extravagante de Crăciun nu vor lipsi totuși nici anul acesta. Pentru cei care respectă tradiția Adventului5, Porsche a pregătit un calendar special. Construit din aluminiu mat și măsurând aproape 2 metri înălțime, calendarul de lux ascunde în spatele datelor surprize precum un yacht, un set de mobilă pentru bucătărie, un ceas din aur roșu și o pereche de ochelari cu rame de aur de 18 carate, un set de geamantane și o pereche de pantofi sport Bounce, toate purtând semnătura Porsche Design6. Prețul total al acestor surprize este de un milion de dolari.


Pentru cei străini de sărbătoarea Adventului, cadourile de lux vin sub alte forme și chiar mai scumpe. Clive Christian a creat o ediție limitată a parfumului Imperial Majesty, al cărui flacon este realizat din cristal de Baccarat și este decorat cu un diamant de 5 carate, fixat pe un inel din aur de 18 carate. Și-l pot permite doar cei care pot plăti pentru el 215.000 de dolari. Nu-i nimic dacă pentru unii ar putea părea un cadou ieftin. Designerul Peter Aloisson a creat iPhone-ul Kings Button, încrustat cu 138 de diamante, care costă 1.790.000 de dolari.
Nesfintele tradiții ale excesului

Ofertele de lux sunt, pentru „cei puțini", într-adevăr departe de sărbătoarea omului obișnuit. Excesul însă nu. Bilanțul românilor care au necesitat spitalizare după îmbuibarea cu bucate tradiționale este nelipsit din presă de sărbători. La fel stau lucrurile și cu tradiționala contabilizare a victimelor lui Bahus sau a trecătorilor răniți de vreo bombă artizanală pentru Revelion. În mare, acestea sunt elementele care, completate cu beculețe multicolore, alcătuiesc peisajul românesc de sărbători.

 

Nemulțumiți de starea de fapt, liderii religioși s-au plâns că sărbătoarea Crăciunului și-a pierdut profunzimea de altădată și că dimensiunea ei economică a devenit predominantă. Patriarhul Daniel, de pildă, spunea anul trecut de Crăciun că, deși „în această perioadă a Sărbătorii Naşterii Domnului auzim colinde multe şi frumoase despre Moş Crăciun, mai nou apare în societate şi un fel de Moş Crăciun secularizat şi comercial, simbol al consumismului şi al materialismului individualist."

 

Papa Benedict al XVI-lea condamna, într-un discurs similar ținut în 2007, „mentalitatea materialistă" a „modului în care este trăit și perceput azi Crăciunul". Și protestanții au considerat că e nevoie de o schimbare a modului în care ţin Crăciunul. În anul 2005, câteva megabiserici protestante din Statele Unite au fost închise de sărbători, pentru a permite personalului bisericesc să petreacă sărbătorile alături de familie. Decizia lor a stârnit însă critici, în parte fiindcă anul acela Crăciunul era într-o zi de duminică - ceea ce a însemnat anularea a două slujbe.
Crăciunul interzis

Discuțiile despre consumerism și secularizarea Crăciunului au însă o istorie mai lungă. Pe parcursul tradiției Crăciunului, au existat mai multe perioade și culturi în care oamenii s-au plâns că sărbătoarea a devenit un monument de extravaganță seculară, opus scopului inițial.

 

În secolul al XVII-lea, preotul puritan Cotton Mather a ținut un discurs faimos împotriva sărbătorii devenite o ocazie de „distracție nebună", „mese lungi" și „băut mult", potrivite închinării la „Saturn sau Bahus". Nimic nou sub soare, exceptând faptul că discursul preotului s-a reflectat în legislația care a interzis sărbătorirea Crăciunului. Interdicția a fost în vigoare în statul american Boston între 1659 și 1681. Nici după renunțarea la interdicție problema nu a luat sfârșit. După numeroase apeluri în instanță, în 1789, Congresul a convenit ca sărbătoarea să fie ținută din nou. Totuși, Crăciunul a fost declarat sărbătoare federală abia în 1870.

 

În același secol, al XVII-lea, Oliver Cromwell și parlamentul englez au interzis sărbătorirea Crăciunului în Anglia, tot din pricina secularizării sărbătorii creștine. Acestui motiv i se adăuga și sorgintea numelui „Christmas" („mesa lui Christos" - n.r.), care le amintea protestanților englezi de un trecut catolic pe care l-ar fi dorit uitat. Între 1642 și 1660, în Anglia a fost ilegală sărbătorirea Crăciunului cu slujbe sau evenimente seculare.

sursa:semneletimpului.ro
Comments (0)Add Comment

Write comment
smaller | bigger

busy
 
Doneaza

In obiectiv

credinta
COPIII RUSINII

Majesty Toolbar

Majesty Toolbar

MajestyRSS

MajestyRSS

Acum ascultati:

Majesty Tv

Oameni si Perspective - cu Marius Stanescu

Altar de Seara - cu Petre Danci

Oxigen - cu Edi Constantinescu

Vrei sa fii editor

Sample image

Dacă vrei să fii, mai mult decât consumator, trimite la adresa contact(At)majesty.ro. o selectie de lucrări (poezie sau proza scurtă), o fotografie, şi câteva date biografice.

Noi vom prezenta prin câteva observaţii critice pachetul propus de tine şi vom mai acoperi astfel cu frumos nişte gropi din sufletele celor ce caută mai adânc.

Login