Majesty

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
  • default color
  • black color
Home Stiri Sanatate INSOMNIA

INSOMNIA

Milioane de oameni se zvarcolesc noaptea in pat incercand, zadarnic, sa adoarma.
Conform unui sondaj recent (Forsa), fiecare a doua femeie si fiecare al patrulea barbat au probleme cu somnul. Majoritatea celor chestionati au declarat ca pricina insomniei e stresul, urmat indeaproape de problemele familiale si de cele legate de sanatate. Ca sa aflam ce se poate face contra noptilor albe, am apelat la un interviu preluat din presa engleza cu dr.Michael Crowe. In Occident a aparut o noua ramura medicala - somnologia, preocupata exclusiv de problemele legate de insomnii.


Dr. Michael Crowe

"Raul e de natura psihica"

- Fiecare om are, cateodata, probleme cu somnul. Cand e cazul sa
ne adresam unui medic?

- Cand insomniile se instaleaza noapte de noapte si dureaza mai mult de patru saptamani. Din pacate, in majoritatea tarilor europene, tratamentele contra insomniei se afla abia la inceput, asa ca uneori dureaza ani de zile pana cand un insomniac poate fi vindecat. In principiu, cine are probleme ar trebui sa se adreseze unui somnolog. In absenta lui, cei in cauza pot fi tratati de neurologi, psihiatri si psihologi.

- In spatele tulburarilor de somn se afla probleme psihice?

- Exista 82 de diagnostice diferite pentru insomnie, ale caror cauze sunt diferite. Sforaitul, de pilda, poate fi la fel de nociv pentru somn ca si o depresie. Dar la majoritatea pacientilor, raul e de natura psihica: probleme la locul de munca, un divort, moartea cuiva apropiat. Tipic pentru aceste situatii e faptul ca desi, cu vremea, cauzele se estompeaza, tulburarile de somn persista.

- De ce este somnul suficient, atat de important pentru sanatate?

 
- Somnul este un proces activ, care ne guverneaza sanatatea si personalitatea. Somnul ne face frumosi, destepti si ne garanteaza succesul. Stim cu totii ca dupa o noapte alba ochii ne sunt tulburi si pielea ofilita si cenusie. Printre alte procese, in timpul somnului se produc hormonii responsabili de regenerarea celulara. Cine doarme prea putin pe durate lungi risca pungi umflate sub ochi si riduri adanci. Dar tot noaptea, in somn, sunt stocate problemele cu care ne-am confruntat peste zi, gandurile negre, pe care subconstientul incearca sa le rezolve.

- Sa intelegem ca oamenii de succes se aleg dintre cei ce dorm sanatos?

- Fara indoiala. Sa luam, de pilda, o meserie la moda: jucatorii la bursa. Un sondaj recent, realizat de psihologii americani, arata cat se poate de clar ca succesul lor are, pe langa abilitatile innascute de a specula situatii financiare, o legatura directa cu somnul. Astfel, aceia dintre ei care dorm bine elaboreaza noaptea, in somn, strategii pe care a doua zi le aplica cu mult succes. In ce-i priveste pe insomniaci, a doua zi ei se confrunta cu aceleasi probleme pe care le-au avut cu o zi inainte. Pentru ei, noaptea n-a fost un sfetnic bun. Cand e vorba de decizii rapide, persoanele care dorm bine se afla totdeauna in avantaj.

- Se spune ca lipsa somnului produce si boli...

- Intr-adevar, lipsa somnului favorizeaza aparitia unei serii intregi de boli, ca diabetul, afectiuni ale inimii, hipertensiune. Un studiu american intins pe mai multi ani a stabilit legatura dintre calitatea somnului si varsta. S-a aflat, astfel, ca persoanele cercetate, care dormeau intre sapte si opt ore pe noapte, atinsesera o varsta mult mai inaintata decat cei ce dormeau mai putin. Din punct de vedere statistic, cine doarme insuficient nu are sanse prea grozave de viata lunga.

- Sa intelegem ca oamenii care dorm mai putin de sapte ore pe noapte sunt supusi riscului?

- Durata somnului e determinata strict individual. Napoleon dormea doar patru ore, in vreme ce Einstein dormea noua ore pe noapte. Conform ultimelor cercetari, minima absoluta coboara la cinci ore de somn obligatorii pe noapte, pentru ca organismul sa se poata regenera.

- Unii oameni se trezesc cu greu dimineata, in vreme ce altii sunt la ora cinci in picioare. Trezitul devreme se poate invata?

- Nu prea. Faptul ca esti, mai degraba, "privighetoare" decat "bufnita" este innascut si nu se poate schimba. Se stie, totusi, ca oamenii care peste zi stau mai multa vreme afara, in aer liber, care fac miscare suficient, seara adorm mai repede si se trezesc mai usor dimineata. In plus, devenim activi mai usor daca dimineata, cand ne trezim, ne cade lumina pe fata.

- Ce putem face, cand insomniile devin persistente?

- Inainte de toate, e necesar un diagnostic precis, legat de cauza lipsei somnului. Uneori, medicamentele sunt si ele necesare, pentru a scapa de chin. Cele mai folosite in momentul de fata sunt asa-numitele substante Z (Zolpidem, Zopiclon), care se administreaza sub prescriptie medicala, si nu mai mult de trei saptamani.

- Remediile pe baza de plante sunt de folos?

- Orice tratament ar trebui sa inceapa, practic, cu ele. Nu creeaza dependenta si rezolva problemele mai simple legate de insomnii.

- Ce alte recomandari mai aveti?

- Sa aplicam o igiena corecta a somnului. Prin asta se intelege sa nu ne uitam la televizor in camera de dormit, sa mancam seara cu cel putin trei ore inainte de a ne culca, sa nu bem alcool, fiindca altfel somnul devine nelinistit.

 

sursa: formula-as.ro

Comments (0)Add Comment

Write comment
smaller | bigger

busy
 
Doneaza

In obiectiv

credinta
COPIII RUSINII

Majesty Toolbar

Majesty Toolbar

MajestyRSS

MajestyRSS

Acum ascultati:

Majesty Tv

Oameni si Perspective - cu Marius Stanescu

Altar de Seara - cu Petre Danci

Oxigen - cu Edi Constantinescu

Vrei sa fii editor

Sample image

Dacă vrei să fii, mai mult decât consumator, trimite la adresa contact(At)majesty.ro. o selectie de lucrări (poezie sau proza scurtă), o fotografie, şi câteva date biografice.

Noi vom prezenta prin câteva observaţii critice pachetul propus de tine şi vom mai acoperi astfel cu frumos nişte gropi din sufletele celor ce caută mai adânc.

Login