Home Stiri Stiinta Cel mai bogat sistem de exoplanete descoperit pana acum

Cel mai bogat sistem de exoplanete descoperit pana acum

Astronomii au descoperit un sistem planetar format din cel putin cinci planete care orbiteaza in jurul unei stele numite HD 10180, foarte asemanatoare cu Soarele, transmite BBC News.
Steaua se afla la 127 de ani lumina, in constelatia Hydrus, vizibila doar din emisfera sudica.

Cercetatorii au folosit Observatorul Austral European (European Southern Observatory, Eso) pentru a monitoriza lumina emisa de sistem, pentru ca mai apoi sa identifice si analizeze planetele.

Astronomii spun ca acesta este "cel mai bogat" sistem de exoplanete descoperit vreodata (exoplanetele sunt planetele din afara sistemului nostru solar).

"Incepe o noua era in ce priveste studiul exoplanetelor, studiul sistemelor planetare compleze si nu doar al planetelor individuale", a declarat Christophe Lovis de la Observatorul Universitatii din Geneva, Elvetia, care a condus echipa de cercetatori.

Cercetatorii au folosit unul dintre instrumentele Observatorului Austral European, care masorara cat de mult "se misca" o stea sub influenta unei planete care orbiteaza in jurul sau.

"Daca este o singura planeta, aceasta va induce foarte putina miscare - steaua se va apropia si se va indeparta de noi", a explicat dr. Lovis pentru BBC News. In cazul in care sunt mai multe planete, miscarea stelei devine mult mai complexa, fiind formata din miscarile induse de toate cecelalte planete care orbiteaza in jurul sau.

Cercetatorii au reusit sa identifice, pe baza datelor obtinute, semnalele clare a cinci planete care orbiteaza in jurul lui HD 10180. Toate aceste planete sunt asemanatoare ca masa si volum lui Neptun, din sistemul nostru solar, si sunt "raspandite" pe o distanta echivalenta cu orbita lui Marte. Sistemul nostru solar este mult mai putin aglomerat in regiunea interioara (apropiata de Soare). Orbitele celor cinci planete par a fi aproape circulare.

in afara semnalelor foarte clare despre cele cinci planete de marimea lui Neptun, cercetatorii mai cerceteaza si alte doua semnale ceva mai neclare. Unul dintre aceste semnale ar putea indica prezenta unei planete de 1,4 ori mai mare ca Terra. Daca prezenta sa in noul sistem descoperit va fi confirmata, aceasta ar putea fi cea mai mica planeta descoperita vreodata in afara sistemului nostru solar.

Astronomii cred ca ea ar putea fi foarte aproape de HD 10180, doar 2% din distanta de la Pamant la Soare, ceea ce ar insemna ca un an pe acea planeta ar insemna doar 1,2 zile terestre.

Cercetatorii spun ca aceste doua semnale mai slabe au 1% sanse sa fie alarme false.

Martin Dominik, astronom si "vanator" de exoplanete de la Universitatea St Andrew din Marea Britanie a declarat ca sistemul descoperit este unul dintre cele "mai informative" descoperite pana acum. Ca multe alte descoperiri stiintifice, rezultatele studiului acesta vin cu mai multe intrebari decat raspunsuri, dar, in opinia mea, asta face un domeniu de cercetare sa avanseze", a conchis cercetatorul.