Home Stiri Stiinta Gaură neagră localizată în spaţiu, în apropierea Pământului

Gaură neagră localizată în spaţiu, în apropierea Pământului

Observatorul cu raze X "Chandra" a localizat o tânără gaură neagră în vecinătatea cosmică a Pământului, a anunţat astăzi Agenţia spaţială americană NASA, citată de EFE.
Studiul găurii negre, estimată a avea o vechime de 30 de ani, ar putea ajuta oamenii de ştiinţă să înţeleagă mai bine felul în care explodează stelele masive, lăsând în urmă găuri negre sau stele neutronice, să aproximeze numărul găurilor negre din galaxia noastră etc.
Gaura descoperită este SN 1979C, rămăşiţa unei supernove în galaxia M100, situată la aproximativ 50 de milioane de ani lumină de Terra.

Datele obţinute de "Chandra" prin satelitul Swift al NASA, XMM-Newton al Agenţiei spaţiale europene şi observatorul ROSAT german dezvăluie o sursă strălucitoare de raze X care s-a menţinut stabilă în cursul observaţiilor între 1995 şi 2007. Aceasta indică oamenilor de ştiinţă că gaura neagră este alimentată de materia care provine de la supernovă sau de la un companion binar.

"Dacă interpretarea noastră este corectă, acest lucru este cel mai apropiat caz în care am văzut naşterea unei găuri negre", a declarat Daniel Patnaude de la Centrul pentru astrofizică Harvard-Smithsonian din Cambridge /statul american Massachusetts/.

Oamenii de ştiinţă cred că SN 1979C, descoperită iniţial de un astronom amator în 1979, în galaxia spirală Messier 100 din constelaţia Coma Berenices, s-a format din colapsul unei stele de 20 de ori mai mare decât Soarele.

În trecut, au fost detectate mai multe găuri negre în universul îndepărtat prin jeturi de raze gamma. Dar SN 1979C este diferită pentru că este mult mai aproape şi este într-o clasă de supernove care nu a fost asociată unui flux de raze gamma.

sursa:AGERPRES