Home Stiri Stiinta Prima planeta devorata de o stea, descoperita de telescopul spatial Hubble

Prima planeta devorata de o stea, descoperita de telescopul spatial Hubble

Telescopul Hubble, care a implinit recent 20 de ani de activitate, a reusit sa ofere oamenilor de stiinta inca o "minune" ascunsa in spatiu, anunta site-ul NASA.
Este vorba despre informatii despre "devorarea" unei planete de catre steaua in jurul careia aceasta orbiteaza.

Imaginea de mai sus a fost creata pe baza informatiilor obtinute cu ajutorul unui nou instrument instalat la bordul telescopului spatial Hubble, Cosmic Origins Spectrograph (COS). Telescopul nu a putut lua o imagine directa a fenomenului. Oamenii de stiinta au re-creat imaginea pe calculator.

Planeta despre care vorbim este cunoscuta sub denumirea WASP-12b, si are cea mai mare temperatura dintre toate planete observate in galaxia noastra, Calea Lactee. WASP-12b este atat de aproape de steaua in jurul careia orbiteaza, incat s-a supra-incalzit, pana la peste 1.500 de grade Celsius, iar fortele gravitationale la care este supusa au deformat-o, planeta luand acum forma unei mingi de rugby.

Oamenii de stiinta estimeaza ca planeta va fi consumata de steaua sa in urmatoarele zece milioane de ani.

Orbita atat de apropiata de stea, pe care planeta o inconjoara in putin peste 24 de ore, a facut ca atmosfera lui WASP-12b sa se umfle, depasind de trei ori raza cele mai mari planete din sistemul nostru solar, Jupiter. WASP-12b este cu 40% mai mare decat Jupiter.

"Am observat un nor urias de materie in jurul planetei, care va fi inghitit de stea. Am identificat elemente chimice nemaiintalnite pe planete din afara sistmului nostru solar," a declarat Carole Haswell de la Open University din Marea Britanie.

Acest schimb de materie intre cele doua corpuri cosmice este intalnit, de obicei, spun cercetatorii, in sistemele solare binare (cu doua stele foarte apropiate), dar ceea ce Hubble a oferit acum reprezinta o premiera, fiind prima data cand o planeta este observata in timp ce este "devorata" de o stea.

WASP-12 este o stea galbena, pitica, localizata la aproximativ 600 de ani-lumina distanta de noi, in constelatia Auriga. Exo-planeta pe care o devoreaza, WASP-12b, a fost descoperita in 2008.