Home Stiri Stiinta Succes pentru CERN: particula lui Dumnezeu, tot mai aproape de a fi descoperita

Succes pentru CERN: particula lui Dumnezeu, tot mai aproape de a fi descoperita

Oamenii de stiinta de la Centrul European pentru Cercetari Nucleare au reusit astazi coliziunea intre protoni la o energie record, cu ajutorul acceleratorului Large Hadron Collider, potrivit site-ului BBC News.
Realizarea marcheaza inceputul unor lucrari stiintifice care ar putea duce la descoperirea unor noi legi fizice fundamentale.

Coliziunea din tunelul circular de 27 km a avut o energie de 7 TeV (tera electron-volt).

Fizicienii au strigat si au aplaudat cand prima coliziune a reusit. Este inceputul unei perioade de investigatii la Large Hadron Collider care vor dura, estimativ, intre 18 si 24 luni.

Acestia spera ca studiul va aduce noi informatii despre natura cosmosului si cum a luat nastere, dorind sa recreeze practic Big Bang-ul.

Prin coliziunea protonilor lansati in sens invers se urmareste producerea unor particule elementare care nu au mai fost observate si gasirea unor dovezi legate de existenta bozonului Higgs (sau particula lui Dumnezeu), aflat la originea notiunii de masa din fizica.

LHC are o putere maxima prevazuta de 14 TeV, in acest moment aflandu-se doar in stadiul de adaptare. Acesta va fi oprit pentru a fi pregatit sa atinga aceasta putere.

Acceleratorul se afla intr-un tunel de 27 km sub granita dintre Franta si Elvetia, in apropiere de Geneva. Particulele vor circula la o viteza foarte aproape (99,99%) de viteza luminii.

"Daca vrei sa descoperi noi particule, trebuie sa le produci. Pentru a le produce, iti trebuie energii mari. Pentru prima data, vom produce particule cu o energie de 3,5 ori mai mari decat energia maxima atinsa pana acum," a declarat profesorul Guido Tonelli inaintea experimentului.